Det europeiska sändnings- och underhållningsföretaget för sport, DAZN Group, samarbetar med iGaming-spelleverantören Pragmatic play för att arbeta på en sportbok som kan bli internationellt global.
Sportutsändaren DAZN har hittat ett mål för att uppnå sina ambitioner om sportspel och vill vara ett medieföretag som rapporterar om sport.
Nyligen missade DAZN Group en stor chans att förvärva BT Sport, som skulle ha lanserat det som en sport-sändningsenhet över hela Europa. Nu har företaget gjort det till sitt främsta uppdrag att sätta speldominansen som sin fokuspunkt.
DAZN Group har slutfört ett varumärkeslicensavtal med Pragmatic Play, ett spelteknikföretag baserat i Gibraltar. Från detta partnerskap skapas DAZN Bet. DAZN Bets sportsbook-verksamhet kommer att vara att ha en global närvaro.
Detta strategiska drag sker bara några veckor efter att Pragmatic introducerade sin nya sportbokprodukt.
DAZN ökar sitt utbud av sportvadslagning
Den nya tjänsten kommer först inte att integreras i DAZN-sändningar. DAZN Bet kommer att vara beläget i Gibraltar och drivs oberoende av sportnätverket. Plattformen kommer att ta saker långsamt till en början och undersöka sportspelsmiljön genom varumärkeslicensavtalet för att bättre förstå vad dess prenumeranter förväntar sig. Den nya tjänsten kommer för närvarande inte att integreras i DAZN-sändningar.
DAZN Bet kommer att hantera sin kundbas, medan Pragmatic Group kommer att tillhandahålla den underliggande infrastrukturen och innehållet, enligt ett pressmeddelande. Den senare kommer att ansvara för produktens framtida utveckling. Med andra ord kommer Pragmatic att ansvara för att få en spellicens i varje nation där OTT för närvarande är verksamt.
Enligt pressmeddelandet, om dessa inledande tester är framgångsrika, skulle DAZN Bet bli “den första tjänsten i världen som kombinerar visualisering av livesporter genom OTT och vadslagning, vilket erbjuder en interaktiv och mer attraktiv upplevelse för spelarna.”
DAZN Group VD förklarar att “Konvergensen av sportmedia och vadslagning är framtiden.
Avtalet understryker DAZN:s engagemang för att återuppliva tittarupplevelsen för sport, och erbjuda ett bredare spektrum av digital underhållning till spelarna. Den tid det tar Pragmatic att säkra de relevanta tillstånden i varje land kommer dock att vara en enorm faktor. Arrangemanget inkluderar också möjligheten att tillhandahålla varumärkesspel gratis och andra sportsbook-alternativ för riktiga pengar.
Blommar efter en tuff period.
Access Industries förvärvade DAZN redan 2016. Företaget hade intäkter på 769,7 miljoner euro (871,8 miljoner USD) 2020. Enligt de senaste offentliga redovisningarna var detta 6,4 procent högre än för ett år sedan. Företaget rapporterade dock en förlust på 1,151 miljarder euro (1,30 miljarder dollar), en minskning med 9 % från föregående år.
Minskningen av de röda siffrorna berodde främst på 450 miljoner euro (509 miljoner USD) i besparingar som DAZN realiserade genom sändningsavtal. Den förhandlade också fram kostnadsbesparingsavtal med idrottsorganisationer. De nya avtalen gjorde det möjligt för den att sluta betala när ett spel avbröts på grund av covid-19. DAZN:s ekonomi sköt också fart med försäljningen av en del av dess tillgångar för 107,5 miljoner euro (117,5 miljoner USD).
Enligt Bloomberg satte Access 4 miljarder euro (4,55 miljarder USD) i OTT genom en kapitalökning för att finansiera all denna nya utveckling samtidigt som den fortsätter att dra på sig förluster.
Var man kan spela Pragmatic Slots och Live Casino